Kundservice NAV
Skicka e-post till: Kundservice NAV
Tillsammans skapar vi livskvalitet!
-med kunden i centrum och kommande generationer i tanken
Hushållsavfall hämtas var fjortonde dag. Är du osäker på hämtningsdag i ditt område? Logga in på Mina sidor på startsidan, du använder ditt kundnr och lösenord eller ditt mobila bank-id. Du kan också kontakta Kundservice, tel 0380-51 70 00.
Vid jul, påsk och andra tillfällen med helgdagar i arbetsveckan förskjuts ofta hämtningsdagen. Läs på hemsidan, Facebook eller registrera dig för får kostnadsfria SMS-tjänst, så får du information varje kväll dagen innan sophämtningen. Läs mer...
Hämtning sker 16 ggr/år. Det innebär att vi hämtar en gång i månaden med extra hämtningar under maj - september.
När hämtar vi? Vi hänvisar till information på ”Mina sidor” här på nav.se https://kundtjanst.nav.se/navnyadinasidor Du loggar enkelt in med ditt kundnummer eller ditt mobila bank-id.
Du hittar också schema för sophämtning här
Sophämtning landsbygden 2022 (396,20 kB)
Nu erbjuder vi SMS-tjänsten för hämtning även för dig som kund på landsbygden.
Vid sommarstugor och fritidsbostäder hämtar vi hushållsavfall 8 gånger under april-oktober. För hushållsavfall används 190-liters sopkärl som standard. Detta är ett säsongsabonnemang.
För sommarboende finns tre olika scheman.
Är fastigheten belägen i närheten av åretruntboende kunder på landsbygden, så samkörs hämtningen av sopor med ordinarie sophämtning.
Se schema för sommarboende på landsbygden.
Schema sommarstugor landsbygd 2022 (239,46 kB)
Är fastigheten belägen i, eller i närheten av någon tätort, så hämtas sopor så här
Schema sommarstugor tätort 2022 (248,27 kB)
Är fastigheten belägen i ett mer traditionellt stugområde, så hämtas sopor och latrin enligt följande
schema.
Schema sommarstugor fritidsområden 2022 (207,47 kB)
Latrin hämtas med egen turbil. Latrinkärlet är av svart plast och rymmer ca 37 liter. Nytt för 2022 är att storleken på latrinkärlet är 23 liter, i en övergångsperiod kommer det att finnas både 37 och 23 liters kärl. Denna förändring av kärlstorlek görs utifrån arbetsmiljöskäl.
Maxvikten får vara 15 kg vid hämtning, detta motsvarar ungefär ett halvfyllt kärl.
Har du som kund överfyllt kärlet, tar vi ej med det i hämtningen. Du får själv fördela om latrinet i ett extra kärl.
Du skiftar själv kärl på toaletten. Ställ fram det använda kärlet på den plats där vi hämtar soporna, framför ditt kärl för hushållsavfall, senast kl. 06.00 dagen vi hämtar.
Beställa hämtning
Du måste beställa hämtning senast dagen innan hämtningsdagarna som finns angivet i schema för latrinhämtning. Du kan endast beställa hämtning av latrin till nästkommande datum.
Kostnad 248 kr/kärl och hämtning
Vi debiterar alltid minst en hämtning/säsong oavsett om du som kund har lämnat latrin eller inte under säsongen. Kostnaden debiteras efter sista schemalagda hämtning.
Vill du veta mer? Kontakta NAV kundservice.
Om särskilda skäl föreligger, kan vi mot tillägg utföra skiftningen av kärl.
Schema latrinhämtning 2022 (259,56 kB)