Avlopp - smutsigt vatten

Smutsigt vatten som har använts till disk, tvätt, toalett och regnvattnet hamnar i avloppsledningar.
Allt kommer i ledningar till NAVs avloppsreningsverk.
I Nässjö kommun tar NAV om hand och renar avloppsvattnet.
Vattnet renas i flera steg för att sedan släppas tillbaka till naturen, till en sjö. Vi måste se till att vattnet kan användas i framtiden. Det kan vi endast göra genom att vi alla som använder vatten tänker på många viktiga saker.
Vad får du spola ner i toaletten och avloppet?
Det enda som får spolas ner i avloppet är avföring (bajs), urin (kiss), kräk och toalettpapper.
Toalettpapper är gjort så att det faller sönder när det blir blött.
Hushållspapper gör inte det, utan kan fastna i ledningar.
Vad får du INTE spola ner i toaletten och avloppet? Var ska du lämna det?
![]() ![]() |
![]() Apotek tar emot och tar om hand gamla mediciner och tabletter. Lämna till ett apotek. |
![]() |
![]() Farligt avfall lämnar du på Boda Avfallsanläggning eller på en miljöstation |
![]() |
![]() Samla gammal matolja i en flaska och lämna detta vid en miljöstation. Oljan blir kall och fastnar i ledningarna. NAV får ofta stora problem med ledningar och pumpar på grund av detta. Spola därför INTE ut olja och fett i avloppet. |
Andra saker som kan orsaka stopp i ledningar och pumpar är
- Bindor, trosskydd och tamponger
- Bomullstussar och bomullstops
- Kondomer
- Rakblad
- Kattsand
Allt detta ska slängas i soppåsen och i sopkärl!
Tack för att du hjälper oss att skydda vår miljö
Läs mer om Avlopp