Nässjö Affärsverk / Lättläst / Avlopp - smutsigt vatten
Smutsigt vatten som har använts till disk, tvätt, toalett och regnvattnet hamnar i avloppsledningar.
Allt kommer i ledningar till NAVs avloppsreningsverk.
I Nässjö kommun tar NAV om hand och renar avloppsvattnet.
Vattnet renas i flera steg för att sedan släppas tillbaka till naturen, till en sjö. Vi måste se till att vattnet kan användas i framtiden. Det kan vi endast göra genom att vi alla som använder vatten tänker på många viktiga saker.
Det enda som får spolas ner i avloppet är avföring (bajs), urin (kiss), kräk och toalettpapper.
Toalettpapper är gjort så att det faller sönder när det blir blött.
Hushållspapper gör inte det, utan kan fastna i ledningar.
|
|
Mediciner, från flaskor och tabletter, orsakar stor skada om de kommer ut i naturen. Spola inte ut detta i toaletten |
Apotek tar emot och tar om hand gamla mediciner och tabletter. |
|
|
Farligt avfall ska inte spolas ner. Det finns inget reningsverk som tar bort kemikaler. Spolar du ner kemikalier, så hamnar det i naturen och skadar djur och växtliv för lång tid. Det är mycket dåligt. |
Farligt avfall lämnar du på Boda Avfallsanläggning eller på en miljöstation |
|
|
Matolja och fetter kan orsaka stopp i ledningar och pumpar. |
Samla gammal matolja i en flaska och lämna detta vid en miljöstation. |
Andra saker som kan orsaka stopp i ledningar och pumpar är
|
Läs mer om Avlopp
Webbutveckling: Novitell AB
Powered By eZ publish