Logotyp

Toppmeny

Huvudmeny

Nässjö Affärsverk / Lättläst / Avfall och sopor

Undermeny till vänster

Avfall och sopor

NAV tar hand om mycket avfall från hus och lägenheter i Nässjö kommun.

Du som bor i Nässjö kommun i hus eller lägenhet har själv ansvar för mycket. Man måste lärsa sig att sortera soporna för att spara på jordens resurser och ta hand om det vi vill lämna efter oss på ett bra sätt. Varje människa i Sverige lämnar cirka 500 kilo avfall varje år.

Många arbetar för att minska avfallsmängderna. Vi kan minska mängden avfall genom att återanvända eller återvinna material. Det vill säga använda material flera gånger.

Det är därför viktigt att vi tar hand om allt. Det är ibland svårt att förklara alla olika ord vi använder för avfall eller sopor som det också kallas. Här förklarar vi orden.

Hushållsavfall

Bild

Hushållsavfall är allt avfall och alla sopor som blir i ett hem (i hus eller lägenhet). Det vanligaste hushållsavfallet är matrester och mindre avfall. Det vill säga, det vi slänger i en påse.
Men avfall är även allt annat som du vill bli av med.
Du ansvarar för att ta hand om ditt hushållsavfall på bästa sätt.
- Följa regler som finns i Nässjö och Sverige
- Följa regler som din hyresvärd har

Avfall läggs i
soptunna eller sopkärl

Bild: Sopkärl i olika storlekar

Mindre och ofarligt avfall lägger du i
soptunna eller sopkärl. Ibland finns två olika
- 1 för matavfall
- 1 för brännbart avfall

 

Grovavfall

Bild

Grovavfall eller grovsopor är avfall som inte får plats i soptunna och inte räknas som matavfall. Grovavfall ska sorteras för återvinning.

 

Farligt Avfall

Bild

Kemikalier, färg, oljor som är skadliga för miljön samlas in på speciella platser.

 

Elavfall

Bild

Trasiga TV, video, mobiltelefoner, datorer
Allt med sladd och som fungerar med el!

Förpackningar

Allt avfall som har använts för att förpacka varor. Förpackningar är gjorda av papper, glas, metall eller plast och ska återvinnas. Det betyder att materialet ska användas igen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Tidningar

Bild

Alla tidningar och all reklam du får i brevlådan ska också lämnas till återvinning

 

Mediciner

Bild

Mediciner du inte längre ska använda ska lämnas tillbaka till apotek för att
inte skada djur och natur. Du ska INTE lägga medicin i soppåsen eller hälla ut i kök eller toalett.

Senast ändrad: 2011-08-26.

Besöksadress: Nässjö Affärsverk AB, Tullgatan 2, 571 80 Nässjö | Telefon: 0380-51 70 00 | Fax: 0380-51 70 02 | E-post: info@nav.se